2015. augusztus 12., szerda

Missed ab-om története


A missed ab azaz missed abortion azt jelenti, hogy bár a magzat elhal/nem fejlődik tovább az anyaméhben, nem lökődik ki, hanem az elhalás ellenére a méhben marad, így a vetélés úgymond „elmarad”, műtéti úton kell befejezni. Ez nem azt jelenti, hogy az illetőnek abortusza van, ami az élő terhességet szakítja meg.


Amikor várandós voltam Francival, és elég problémásként éltem meg ezt az időszakot, úgy voltam vele, hogy nekem egy gyerek bőven elég lesz a következő hatvan évre. Csak hát, ahogy Franci nőtt, a napi gondok mellett szinte már eltörpült a várandósságom alatti problémák sokasága, így úgy döntöttem, hogy minél hamarabb szeretnénk kistestvért neki, egyrészt a testvérféltékenység kiküszöbölése miatt, másrészt mert akkor talán könnyebb lett volna a három év múlva kezdődő karrierem kialakítása. Legalábbis így terveztem.
Július hatodikán megjelent az a bizonyos két csík a terhességi teszten. Örültem is, meg nem is, hiszen június volt az első úgynevezett próbálkozós hónapunk. Kicsit sokkot kaptam, hogy ilyen gyorsan megfogantam. Hívtam az orvosom, hogy négy hetes terhes vagyok, pozitívat teszteltem. Mondta, hogy várjunk két hetet, hiszen a hatodik héten lesz már szívhang. Két hét várakozás és lemondás következett. Se kávé, se kóla, energiaital pláne nem. Sajnos ez a három a nagy szenvedélyem, de Francinál is lemondtam, a kávéra is Nescafé szinten álltam vissza az utolsó egy hónapban. Eljött a hatodik hét, és egyedül toporogtam a váróban. Aztán behívott a dokim, szokásos ultrahangos vizsgálat, de láttam az arcán, hogy ő is ugyanazt látja, amit én, és az nagyon nem jó. Normál esetben erre az időszakra (hat és feledik hét) már picike valami látszik, annak a picike valaminek a közepén pedig ott van egy lüktető szív. Mi pedig egy üres petezsákot láttunk. Semmi pánik, lehet elszámoltam magam, vagy későn fejlődik a baba, ez nem a világ vége. Két hét múlva újabb randi, addigra talán lesz szívhang, ha lesz, akkor semmi pánik.

De én tudtam, hogy nem lesz. Nem tudom megmondani, hogy mit éreztem pontosan, de tudtam, hogy két hét múlva sem lesz változás. Sőt, azt is éreztem, hogy ennek műtét lesz a vége. Abba menekültem, hogy közben felvettek a GDF-re, megyek ősszel tanulni, tök jó lesz, meg állandóan Francira gondoltam, és arra, hogy talán nem is baj, ha továbbra is osztatlan figyelmet kap.

Két hét múlva eljött a kontroll ideje. Ismét ultrahang, a helyzet változatlan. Hétfőn műtét, tovább nem várunk.
Itt szeretném megjegyezni, hogy sosem voltam még olyan hálás az orvosomnak, mint hétfő reggel. Mikor nála voltam, mondta, hogy ő szabadságon lesz, de ha szeretném, ő műt meg, de én mondtam neki, hogy nem, a szabadság az szabadság, pihenje ki az évet, töltődjön, kapcsolódjon ki, mert ez a feladata szabadság alatt, ne az én lelkem ápolgassa. A lényeg, hogy valami aranykezű orvost küldjön, aki megműt, olyat, akiben teljesen megbízik. Erre hétfőn reggel megjelenik, mintha ez teljesen természetes lenne. Mondhatnátok, hogy magánorvos, ez a dolga, azért fizetem. De nem, ez nem arról szólt, hogy most akkor én fizetek neki, ezért ő megműt. Ez arról szólt, hogy én csak benne bízom meg, ezt ő is tudja, és a köztünk levő bizalom miatt műt meg akkor is, amikor nem kötelessége, mert szabadságon van. Más orvos lehet, hogy tök simán küldött volna egy másik orvost, hogy műtsön meg, mit számít. Örök hálám a főorvos úrnak emiatt, bár biztosan nem olvassa ezt a blogot.

Visszatérve a műtétre. Mivel egy héttel azelőtt sem volt változás szívhang ügyileg, és így a 9. Héten már nem is lehetett várni rá, ezért az orvosom nem vizsgált meg ultrahanggal a műtét előtt. Mivel természetesen nem szülhetek, tágítót sem kaptam. Mindkettőért hálás vagyok valamilyen szinten.
Ugye a műtét teljes ideje altatásban zajlik, így arról nem sok élményem van. Hasonló testhelyzetben fekszel, mint a nőgyógyászati vizsgálat alatt, csak a hátad teljesen vízszintes.
A műtét után természetes a kábaság, a szédülés és a hányinger is, sőt, az ájulás is. Ezek mind az altató hatásai lehetnek.
Hazamenni már aznap lehet, délután.

A testi felépülés, pontosabban a műtét utáni vérzés 3-10 napig tart, de előfordulhat olyan is, hogy 1-2 napig nem vérzik az ember, utána viszont egyszerre jön ki a nagyobb mennyiségű, összegyűlt vér. Ha azonban több napig fenn áll erősebb vérzés, akkor vissza kell menni a kórházba.

A lelki felépülés szerintem nehezebb. Nagyon sokan nem olyan szerencsések, mint én, hogy pár hónapja szültek és tudják, hogy képesek rá, hiszen friss az élmény. Szerintem nagyon fontos, hogy az ember el tudja fogadni, ami történt, de az is fontos, hogy a szomorúságnak, csalódottságnak helyet tudjon adni. Ha kell, akkor vonuljon el pár napra, értékelje át a dolgokat, de amit nem szabad, az a teljes magába zárkózás. Fontos, hogy legyen mellettünk valaki, akivel őszintén tudunk beszélni az érzésekről. Nem szabad depresszióba süllyedni, ki kell alakítani egy napi rutint, ami nem hagyja, hogy nagyon a padlón legyünk.

Kicsit kusza lett ez a bejegyzés, de ez az én lelki felépülésem része. Remélem, hogy aki olvassa, annak csak azért kell ezt elolvasnia, mert érdekes számára, nem pedig azért, mert átélte vagy egy ilyen műtét előtt áll éppen.

Köszönöm, hogy elolvastad!


H.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése